rebelz.se

Att lära ut

Har vart inne på det här med bälten nu i mina senaste inlägg så tänkte jag lika gärna kan fortsätta. Med högre graderingar medföljer vare sig man vill eller ej förväntningen att man även skall kunna lära ut. Men att lära ut är en konstform i sig och det är en enorm skillnad på att kunna använda något själv och att förmedla det till andra.

Rörelser och detaljer som blivit så naturliga för en själv är helt främmande för någon som är ny till sporten. Att själv komma ihåg och kunna förmedla dem är inte alltid så enkelt. På detta kommer sen att kunna förmedla en känsla för när tekniken kan och bör utföras för korrekt effekt.

Jämför det med att gå, rent krasst är det egentligen bara att sätta ena foten framför den andra men till detta kommer balans och timeing. När och hur jag för fötterna framåt för att inte falla. Och här kommer nästa sak att betänka, vi är alla olika skapta så varken elev eller lärare kan förvänta sig att den enes exakta lösning kommer fungera för den andre.

Den biomekaniska rörelsen är i grunden den samma för alla människor men det är vår egen erfarenhet som skapar en förståelse för den och förmågan att kunna använda den. Oberoende av hur bra jag kan tänkas vara på att förklara nått har jag än så länge inte stött på nån som bemästrat en rörelse direkt efter en demonstration och förklaring.

Det är detta som i mina ögon är kärnan av att lära ut BJJ, att försöka ge eleven alla förutsättningar för när, var och hur en teknik eller rörelse fungerar. Känslan för när den skall användas måste dock komma genom egen erfarenhet.

Till allt detta kommer även skillnader i hur vi tar till oss ny information och det är också här i min mening den största utmaningen som lärare kommer. Jag som lär ut måste vara både sändare och mottagare av information för att verkligen nå alla i en klass. Jag som lärare måste försöka vara öppen för och förstå alla olika former av inlärningsstilar som kan finnas representerade på mattan.

Vissa svarar bra på att få se och upprepa en rörelse, andra måste känna den, vissa höra den förklarad och en annan grupp få en teoretisk modell gärna följd av flödesscheman och matematiska formler som beräknar vridmoment. Om jag som lärare bara kan tillgodose en av dessa grupper kommer de andra bli lidande, jag måste alltså vara öppen för att se detta och modifiera hur jag lär ut en teknik.

Vad jag vill komma fram till med detta inlägg förutom att bara få tömma skallen på tankar är att bara för att jag tränar BJJ och blir bättre på det blir jag inte nödvändigtvis bättre på att förklara det för andra. Det är min åsikt att när jag börjar försöka lära ut till andra som jag måste bli än mer öppen för att lära mig förstå tekniker även om jag redan anser mig behärska dem. För ju större min egen förståelse blir, ju större kunskapskälla har jag att ösa ur.